Tőke László néptáncosként kezdte pályáját, majd a Talentum Művészeti Iskola elvégzése után profi táncosként dolgozott sokáig, többek között a Csokonai színházban a Debreceni Balett részeseként, ezt követően lovas showkban táncosként és koreográfusként. Mellette kezdett el művészeti iskolákban tanítani, és a profi karriert lezárva lovakkal foglalkozni. Párjával, Tóth Andreával -aki szintén a Piruett oktatója-, júniusra várják második babájukat.
Mióta dolgozol a Piruettnél, és hogy kerültél ide?
A szerelem hozott az egyesületbe, hiszen Andi már itt tanított, mikor megismerkedtünk. 5 éve dolgozom balettmesterként a Piruettnél, feladatom a versenyzők bevezetése a klasszikus balett alapjaiba.
Miért szükséges a balettoktatás a showtánchoz?
A klasszikus balett minden táncnak az alapja. Hatására a táncosok karja, lába, tartása pozitív irányba változik, kifejlődnek, megerősödnek a megfelelő izmaik. Egy koreográfia szépségét, tisztaságát, eleganciáját a balett alapok adják, ezek teszik lehetővé, hogy ízig-vérig táncművészetté váljon az adott előadás.
Mennyire mumus ez a terület a gyerekek számára?
Az alapoknál nem túl látványos a balett, ezért is van az elején sok unalmas, „szenvedős” óra. Heti egy balettóra kötelező a versenyzőknek, mégpedig az ő érdekükben. Persze ezt az elején még nem látják át, nem tudják annyira értékelni, csak azt érzik, hogy fáj, nehéz, lehetetlen dolgokat kér a balettmester. Engem is csak olyan 20 éves koromban, a profi színpadon ért a megvilágosodás, hogy mennyire megérte a számtalan, balettórákba fektetett munka. :)
És a tanítványaid általában mikor lendülnek át a kezdeti nehézségeken?
Körülbelül egy év szokott lenni a vízválasztó, amikortól már ők is érzékelik a balettórák pozitív hozadékát. Élvezik, hogy 3-4, sőt, akár 5-6 forgást is sikerül megcsinálniuk egyben, mert olyan stabil tartásuk lett, és idővel a nyújtást is megszeretik.
Milyen szintre tudtok eljutni a táncosokkal?
A közös munkának köszönhetően ki merem jelenteni, hogy vannak páran a csoportban, akiket a balettos pálya irányába is elengednék, megállnák a helyüket. Van olyan tanítványunk is, aki a Piruett képzésének köszönhetően a Táncművészeti Főiskolára is bekerült.
Egyedül a duettezés marad ki a gyerekek életéből. Persze mi is csinálunk saját kis duetteket a fizikumukhoz igazított emelésekkel és kontaktgyakorlatokkal, de itt nálunk sajnos nem tudják megtapasztalni, hogy milyen az, amikor egy férfi táncos emel egy balerinát.
Szerinted miben rejlik a Piruett sikere?
Osztom az előttem szóló kollégáim véleményét, a képzési paletta szélessége és a munkánk minősége mindenképp meghatározó. Mindenki, tanárok és gyerekek egyaránt komolyan és profin végzik a munkájukat, mert ezt másképp nem is lehet.
Bár ennek a rendhagyó, félig online, félig jelenléti oktatással nehezített tanévnek hamarosan vége, szeptembertől újult erővel vágunk bele a közös munkába és felkészülésbe. Szeretettel várok minden Piruettes táncost az óráimon!